Studie & yrkesvägledning

Studie-och yrkesvägledningen inom grundskolan syftar till att ge eleverna stöd och förberedelse inför val av fortsatta studier. Studie- och yrkesvägledaren (SYV) har fokus på åk 7–9 och gymnasievalet.

Vägledningen ger eleven tid för självreflektion kring individens egna förutsättningar, möjligheter och begränsningar för att kunna ta ställning till sitt val av framtida studier och informationen syftar till att ge ökad kunskap om valalternativen.

I årskurs 9 erbjuds alla elever vägledningssamtal. Detta som ett led i processen för att kunna fatta ett beslut som känns hållbart och väl grundat.

Dörren till SYV är alltid öppen för eleverna på Tiundaskolan – men när den är stängd når de SYV genom mail, telefon och Teams.

Länkar inför gymnasievalet

Hitta och jämför gymnasieskola - Uppsala kommun